Thalia-team

Thalia De Broyer

12 TIPS VOOR MEER LIKES EN VOLGERS OP INSTAGRAM

Veel likes en volgers op je Instagram account geven je ego en dat van je bedrijf een enorme boost. En wie wil dat nu niet? Maar als de likes en de fans achter blijven, vraag je je vast af wat je nu precies verkeerd doet. Bij al die influencers lijkt het immers allemaal zo vlot te gaan. Toch zit hier een strategie achter. In deze blog geven we je enkele tips om meer likes en volgers op Instagram te krijgen.

1. Een bedrijfsaccount of een gewone account?

Een bedrijfsaccount op Instagram is eigenlijk gewoon een instelling in je profiel waarbij je van een privé naar een business account overstapt. Het enige wat je hiervoor moet doen is je account koppelen met je Facebookpagina van je bedrijf.

Kies je als merk nu het best voor een bedrijfsprofiel? Wij vinden van wel, want het brengt heel wat extra mogelijkheden met zich mee. Zo kan je de statistieken per post bekijken, je berichten boosten en insights in je doelgroep krijgen.

2. Beschouw Instagram als je visitekaartje

Wat is het eerste dat iemand ziet wanneer hij/zij je Instagramaccount bezoekt? De eerste indruk is onvergetelijk, of net wel 🙈. Zorg ervoor dat je profiel steeds up-to-date is en dat je bio ook kort samenvat wie je bedrijf is en waar het voor staat.

Tip: Omschrijf in enkele keywords die voor jou belangrijk zijn wat jij en je bedrijf doen.

3. Start met het volgen van relevante bedrijven en personen

Recent een Instagramprofiel aangemaakt? Volg met je bedrijfsaccount personen en merken waarmee je al op andere kanalen contact hebt. Denk hierbij zeker aan je eigen personeel, maar ook aan leveranciers, partners en zelfs influencers. Hou accounts die een vergelijkbare doelgroep met de jouwe hebben goed in de gaten.

4. Zorg voor consistentie en maak een content kalender

In een content kalender leg je maandelijks een aantal posts vast die je gaat posten. Hierdoor ga je ook consistenter posten en dat brengt alleen maar voordelen met zich mee:

  • Je volgers zien je vaker in hun feed waardoor je merk vers in het geheugen blijft zitten;
  • Je creëert authoriteit en geloofwaardigheid bij je volgers;
  • Je merk wordt herkend;
  • Het leidt uiteindelijk tot verkoop of leads, afhankelijk van wat je bedrijf precies doet.

5. Deel kwaliteitsvolle foto’s en video’s

Let’s be honest: het oog wil ook wat. Zeker op Instagram, het is tenslotte een visueel netwerk. Goede content is doordacht, goed gepland en gevarieerd. Good to know:

  • People ❤ people: foto’s waarop mensen te zien zijn krijgen 38% meer likes;
  • Foto’s waarin voornamelijk blauw zit, zijn 24% populairder dan foto’s met rode accenten;
  • Denk na over je filters én gebruik ze consistent om een mooie feed te creëren;
  • Gebruik Boomerang, Focus of Superzoom om je content uniek te maken.

6. Schrijf een pakkende copy

Een mooie visual en een catchy copy zijn als melkchocolade met karamel en zeezout: een verdomd goeie combi. 🤤

Vertel in de caption jouw verhaal in het kort. Of lang. Aan jou de keuze. Instagram heeft namelijk geen tekenlimiet dus go crazy, zolang het maar bij de tone of voice van je bedrijf past. Wat inspiratie:

  • Stel een vraag. Trigger je volgers door een vraag te stellen. Hierdoor gaan je fans engagen met je post.
  • Gebruik humor, maar don’t overdo it.
  • Less is more. Soms zegt een korte quote of een enkele emoji meer dan een lange copy.

7. Maak verstandig gebruik van #hashtags

Goede content moet gezien worden, toch? Door hashtags toe te voegen aan je foto, kunnen echt alle Instagramgebruikers je merk vinden en je pagina volgen.

Gebruik relevante tags en onder het motto ‘trop is te veel en te veel is trop’, gebruik je er best niet te veel. Twee of drie goede tags zijn beter dan 30 nietszeggende hashtags. Wil je er toch meer gebruiken? Plaats ze als comment onder je post. Wissel ook regelmatig je tags af en gebruik niet voor elke post hetzelfde lijstje.

8. Tag relevante personen en je locatie

Wanneer je een persoon tagt, motiveer je hen om te reageren op je post. Zorg wel dat het om relevante personen gaat. Zomaar iemand taggen komt erg raar over en komt je engagement niet ten goede.

Wanneer je toch aan het taggen geslagen bent, voeg dan ook je locatie toe. Zo zet je jouw bedrijf op de kaart én maak je het poepsimpel voor mensen om je foto’s en video’s te ontdekken. Daarnaast bereikt content met een locatietag ook meer personen. Hoe je een locatie toevoegt aan je foto?

  • Klik op ‘Locatie toevoegen’
  • Zoek naar je locatie
  • Selecteer en post je content

9. Kies het beste tijdstip om te posten

En dat is afhankelijk van industrie tot industrie, maar als bedrijf post je het best op weekdagen.

Coosto onderzocht welke tijdstippen en dagen in 2019 voor de meeste engagement zorgen:

© Coosto
© Coosto

10. Interactie is key

Beschouw je Instagramkanaal als een community platform. Je kan als merk niet verwachten dat je fans en volgers je berichten liken en reageren zonder dat jij er iets voor terug doet. Instagram is het ideale kanaal om – net als op Facebook – interactie aan te gaan met de doelgroep die je wilt bereiken.

Interactie tonen kan door reacties te liken, maar ook door te reageren op comments – en niet alleen op de negatieve! Ga je fans ook terugvolgen en like af en toe enkele foto’s van hen. Zo geef je je doelgroep het gevoel dat je naar hen luistert en dat ze onmisbaar voor je zijn.

11. Adverteren, adverteren én adverteren

Om je doelgroep uit te breiden, kan je advertenties plaatsen op Instagram. Via betaalde posts bereik je meer mensen die je account kunnen gaan volgen. Om als merk zichtbaarder te worden op Instagram kan je bijvoorbeeld kiezen voor een engagement campagne. Wanneer je doelgroepen dan weer groot genoeg zijn, kan je een stapje verder gaan door conversiecampagnes op te zetten.

12. Vergeet je Stories niet

Instagram is tegenwoordig méér dan alleen je feed. Het afgelopen jaar zijn de Stories zo geboomed dat je het niet meer kan én mag negeren. IG Stories zijn ideaal om te connecteren met je volgers. Dat kan bijvoorbeeld door functies zoals polls, vragen, … te gebruiken.

Met Stories geef je je merk ook een menselijk gezicht, want je plaatst er (organisch) voornamelijk wat minder afgelikte foto’s en video’s op.

Ondanks deze tips blijft het groeien van je Instagramkanaal vooral een waiting game. Het aantal volgers zal niet altijd even snel stijgen, maar onthoud vooral dat kwaliteit nog steeds belangrijker is dan kwantiteit.

P.S.: Volg jij ons al op Instagram?

Deel deze blog