9 tips om te adverteren tijdens de feestdagen

Koudere dagen, warmere jassen. Dat kan maar één ding betekenen: de feestdagen komen er weer aan! En dat boezemt heel wat intense gevoelens van opwinding of angst in bij social media adverteerders, #CrazyCompetition

15 oktober 2018

door Thalia De Broyer

door Thalia De Broyer

Als marketeer wil je natuurlijk mee op de kar van Sinterklaas en Kerstmis springen, maar je bent lang niet de enige die zo denkt. Wanneer de feestdagen om de hoek gluren, willen (grote) merken en bedrijven het geld laten rollen en zo stijgen de kosten voor Facebook (en Instagram) advertenties voor iedereen. Zo verdubbelt de gemiddelde kost per klik (CPC) in november en december. Vrolijk kerstfeest! 🎅🏼

Verloren adverentie-uitgaven, weinig tot geen return on investment (ROI), je klant wordt wat nerveuzer, … Klinkt dat bekend in je oren? Dit jaar wordt anders, want wij geven je 9 tips om het feestseizoen succesvol te maken:

1. Gebruik extra plaatsingen
Facebook advertenties werken net zoals in een veilinghuis: jouw advertentie moet opboksen tegen alle andere advertenties op Facebook en Facebook toont de winnende advertentie aan zijn doelgroep.

Tijdens de rest van het jaar, levert dat niet zoveel problemen op maar in de periode rond de feestdagen is dat een ander verhaal. En daar is maar één reden voor: meer adverteerders = meer concurrentie.

Om dat probleem tegen te gaan, kan je de plaatsing van je advertenties aanpassen aan de plaatsingen die minder vaak door andere adverteerders worden gebruikt.

Facebook biedt ongeveer 14 verschillende plaatsingen aan voor advertenties. Dat betekent dat er veel mogelijkheden zijn om in deze andere ruimtes te adverteren, denk maar aan in-streamvideo’s, rechterkolom, Instagram Stories of Messenger.

Je moet NU beginnen experimenteren om te ontdekken wat voor jouw merk het beste werkt dit jaar. Laat je verrassen!

2. Testcampagne
De meeste marketeers adverteren het hele jaar rond op sociale media, maar er zijn er enkele die alleen adverteren tijdens het vierde kwartaal. Deze tip is speciaal voor jou wanneer je enkel tijdens de feestdagen adverteert.

Start met het creëren van een testcampagne ten minste een week voordat je jouw advertenties wil laten lopen. Zo zorg je ervoor dat alles soepel verloopt.

Je hoeft je testcampagne niet te publiceren, maar ga gewoon eens door je flows om ervoor te zorgen dat je advertentie accounts en pagina’s juist ingesteld zijn.

Check zeker even de volgende dingen:
– Is je betaalmethode nog up-to-date?
– Heb je alle servicevoorwaarden updates geaccepteerd?
– Hebben alle teamleaden de vereiste toegang tot en toestemming voor je adverentie account en bedrijfspagina?

3. Maak gebruik van Custom Audiences
Tijdens de periode rond de feestdagen, adverteer je het best met warme doelgroepen (mensen die in het verleden al met je merk te maken hebben gehad) voor de beste resultaten. Advertenties zijn tijdens deze tijd van het jaar immers duur genoeg. Je wil je kostbare advertentie-uitgaven niet verspillen aan mensen die misschien niet geïnteresseerd zijn in je producten of diensten. Geen koude doelgroepen dus!

Hiervoor maak je dus gebruik van Custom Audiences. Dat kan je op verschillende manieren doen:
– op basis van een lijst met e-mailadressen van je klanten (let wel op GDPR)
– op basis van mensen die je website/specifieke link hebben bezocht
– op basis van je mobiele app
– op basis van mensen die bijvoorbeeld eens op een video op je Facebook-pagina hebben gereageerd
– …

Elk van deze doelgroepen valt onder de categorie ‘warm’ en kan worden gebruikt om je doelgroep te targetten met een beter resultaat dan een koud publiek (ontstaan uit interesses of basisdemografie).

4. Zorg voor een aantrekkelijke aanbieding
Om te winnen van andere retailers tijdens de feestdagen, heb je een duidelijke, eenvoudige en overtuigende aanbieding nodig – vooral het laatste is belangrijk.

Zorg voor een erg aantrekkelijk aanbod, liefst net iets aantrekkelijker dan je concurrenten 😉. Deze tip kan je ook doortrekken in de soldenperiode.

Als je een bepaald item in bulk tegen een lage kostprijs kan aankopen, kan je het gratis weggeven bij een geplaatste bestelling. Soms is een speciale aanbieding met een gratis artikel aantrekkelijker dan een mooie korting.

Een voorbeeldje: als je een zonnebril verkoopt, bied dan een gratis beschermhoesje aan. Of geef een gratis shaker mee bij aankoop van sportsupplementen.

Een gratis item kan in sommige gevallen dus nuttiger en waardevoller zijn voor je klanten dan een korting.

5. Controleer je bestedingslimiet
Tijdens de feestdagen is de kans groot dat je, als het goed gaat, je budget overschrijdt en dat je jouw bestedingslimiet dus in een mum van tijd kan bereiken.

Dat kan ertoe leiden dat je campagnes worden uitgeschakeld tot je het saldo op je advertentierekening ‘opruimt’.

Veel marketeers zijn zich er niet van bewust dat ze een bestedingslimiet hebben op Facebook, omdat ze normaal al gefactureerd worden voordat ze zelfs in de buurt van hun limiet komen.

Je kan beter je uitgavenlimiet heroverwegen, opnieuw instellen (lees: de lat hoger leggen) en een oogje in het zeil houden.

6. Plan je campagnes op voorhand in
Tijdens de rest van jaar gebeurt de goedkeuring van advertenties normaal automatisch en worden ze praktisch onmiddellijk goedgekeurd.

Tijdens de feestdagen kan Facebook besluiten om je campagne handmatig te bekijken en goed te keuren. Dat kan tijdens deze periode tot 48 uur duren.

Bij het inplannen van je advertentiesets heb je altijd de mogelijkheid om een startdatum op te geven. Dus probeer altijd twee dagen vooruit te werken in de periode rond de feestdagen. Zo weet je dat alles voldoende tijd heeft om goedgekeurd te worden voor je advertenties van start moeten gaan.

7. Voldoen je afbeeldingen aan de 20%-regel?
Facebook geeft de voorkeur aan advertentieafbeeldingen die minder dan 20% tekst bevatten. Dat geldt ook voor de thumbnailafbeeldingen van video’s.

Tijdens de rest van het jaar maakt een beetje meer tekst op je afbeelding vaak niet uit. Maar omdat de concurrentie tijdens de feestdagen erg groot is, kan je tijdens deze periode hierop wel afgestraft worden omdat de advertentiecapaciteit beperkt is.

Verwijder daarom dus alle niet-essentiële tekst uit je afbeeldingen en videothumbnails. Je kan hier altijd even checken of je visual aan de 20%-regel voldoet.

Er zijn wel enkele uitzonderingen op de 20%-regel:
– productafbeeldingen
– evenementenbanners
– boek-, tijdschrift- en krantenhoezen
– grafieken
– film- en tv-affiches
– juridische teksten

8. Dagelijks optimaliseren en controleren
Tijdens de feestdagen is het extra belangrijk om je campagnes goed in de gaten te houden. Dat geldt niet enkel voor gepauzeerde advertenties of advertenties die slecht presteren, maar ook voor de succesvolle advertenties.

In deze periode van het jaar kan de werkdruk wel eens snel oplopen waardoor optimalisaties ervan tussenuit kunnen glippen waardoor je dingen mist. Zorg er dus voor dat je bijvoorbeeld regels instelt zodat slecht presterende ads automatisch uitgeschakeld worden.

9. Bestudeer de Gids voor de feestdagen van Facebook
Facebook publiceert elk jaar een gids voor de feestdagen om adverteerders te helpen hun marketingstrategieën te versterken.

De versie van 2018 bevat veel inzichten, belangrijke data en zelfs een campagneplanner waarmee je jouw campagnes in elke fase van je funnel in kaart kan brengen.

De gids beschrijft ook de 4 fasen van de feestdagen op Facebook: van het plannen en opbouwen van je campagnes tot het maximaliseren van de verkoop en het optimaal benutten van het post-feestdagenseizoen.

Download de gids hier.

Conclusie
Wees voorbereid, test alles (op voorhand) en blijf leren.

Met deze tips kan je zelf aan de slag tijdens de feestdagen, maar wil je toch wat extra hulp? Contacteer ons dan via onderstaand formulier!

CONTACT

Deel het