PINTEREST: MEER DAN ALLEEN EEN MOODBOARD​

Het bingewatchen op Netflix combineer ik meestal met een rondje pinnen op Pinterest. Het gevolg? Mijn boards zijn gevuld met unicorn cupcakes – thanks to Sugar Rush, creatieve diy’s en kerstinspiratie. Maar is daarmee alles gezegd over dit visuele kanaal? Volgens ons niet!

12 juni 2018

door Thalia De Broyer

door Thalia De Broyer

Omdat vooral Facebook en Instagram de social media wereld overheersen, kan je Pinterest al eens snel vergeten. Met zo’n 200 miljoen actieve gebruikers per maand, die bestaan uit koopkrachtige millenials en generatie X, kent Pinterest allesbehalve een gelimiteerd aantal leden. Daarnaast is het een groeiend platform met heel wat voordelen die té goed zijn om Pinterest niet langer op te nemen in je social media mix.

Gebruik je als merk nog geen Pinterest om websiteverkeer en engagement te stimuleren? Dan geven wij je enkele redenen om het wel te doen:

Meer dan alleen inspiratie

Wat is het nu precies dat Pinterest interessant maakt voor een merk? Het antwoord vind je in hoe het platform wordt gebruikt. Zo deel je op Instagram je eigen content, maar op Pinterest gaan gebruikers op zoek naar de content van anderen om te pinnen. Deze pins worden ofwel bewaard voor inspiratie, ofwel worden ze enthousiast toegevoegd aan je visuele musthave shopping list en worden ze daarna écht geshopt. Op die manier kan het platform ook de e-commerce van je merk in de hand werken via ‘Buyable Pins’ en ‘Shop The Look’ integraties: een mooie win-winsituatie!

Twijfel je aan de e-commerce mogelijkheden van Pinterest? De cijfers liggen veel hoger in vergelijking met andere social media platforms. Volgens een studie uit 2016 blijkt dat maar liefst 93% van de Pinners het platform gebruikt om aankopen te plannen of te doen, waarbij het visuele aspect vooral dient om de klant te stimuleren tijdens het koopproces.

Multi-zichtbaar

De mogelijkheden op Pinterest beperken zich niet enkel tot de boards. Omdat het platform zo visueel is, kan je het ook gebruiken voor andere content kanalen.

Zo kan je jouw inhoud op Pinterest makkelijk integreren op websites en in je e-mails. Sony, bijvoorbeeld, maakt volop gebruik van zijn Pins door ze op te nemen in zijn e-mailmarketingstrategie.

Door je Pins via allerlei kanalen te delen, kan je de engagement op je pagina verhogen.

Promoted Pins

Hoewel het in België nog niet beschikbaar is, kan je in enkele landen zoals Australië, de VS, de UK en Canada al adverteren op Pinterest. Een lanceringsdatum voor de lage landen is nog niet bekend, maar laat je dat niet tegenhouden om voor je bedrijf alvast een Pinterest profiel aan te maken of verder uit te bouwen.

Cool, hot en happening!

Wij zijn al langer fan van Pinterest voor de duizelingwekkende aantallen bakinspiraties, maar wij geloven ook dat het platform ook wat kan betekenen op professioneel gebied.

Het platform is niet langer alleen een bron aan inspiratie, maar de cijfers tonen aan dat Pinterest ook een overtuigende rol kan spelen in het aankoopproces van de Pinners. Maar hoe gebruik je het platform dan zonder de mogelijkheid je pins te promoten? Stel jezelf de vraag hoe Pinterest een rol kan spelen bij het bereiken van je strategische social doelstellingen.

Ver buiten de Benelux evolueert het platform alvast volop naar rechtstreekse verkoop. Maar ook de toegevoegde waarde die Pinterest hierbij kan spelen op vlak van brand awareness, geloofwaardigheid en websiteverkeer, kan én mag je niet meer onderschatten.

Wil je na het lezen van deze blog onmiddellijk starten met Pinterest voor jouw merk of bedrijf, maar weet je niet goed waar te beginnen? Geen paniek. Als ervaren Pinners, helpen we je heel graag op weg. Aarzel dus niet om contact op te nemen!

Deel het