Start to advertise op Facebook

Mond-aan-mondreclame is tot op vandaag nog steeds de meest krachtige reclame. Maar anno 2019 kan je als merk ook niet meer zonder reclame op sociale media. Toch kan het best moeilijk of verwarrend zijn om voor de allereerste keer een Facebookadvertentie op te zetten. In deze blog geven we je 10 tips voor je eerste Facebookadvertenties.

16 januari 2019

door Thalia De Broyer

door Thalia De Broyer

  1. Hou de doelstelling van je advertentiecampagne voor ogen.

Wat wil je bereiken met je advertenties op Facebook? Wil je meer websitebezoekers, wil je de verkoop van een product boosten of wil je dat mensen je eBook gaan downloaden? Per doelstelling biedt Facebook namelijk verschillende soorten campagnes aan. Het is dus belangrijk dat je campagne geoptimaliseerd is naar je doel.

Het is essentieel om voor de juiste doelstelling te kiezen. Op basis van de doelstelling gaat Facebook op zoek naar mensen binnen de opgestelde doelgroep die beantwoorden aan dat profiel. Als je downloads wil realiseren, kies dan voor conversie en niet voor verkeer. Zo gaat Facebook op zoek naar de mensen die geneigd zijn om een conversie te voltooien.

  1. Plaats een Facebookpixel op alle pagina’s van je website.

Een Facebookpixel is een stukje code die je op je website kunt plaatsen. Je kunt ermee meten hoe effectief je advertenties zijn. Daarnaast krijg je ook inzicht in de acties die websitebezoekers uitvoeren.

Als je daarnaast ook nog eens de Chrome plugin ‘Facebook Pixel Helper’ installeert, kan je op elke website precies zien welke Facebook Pixels er zijn geïnstalleerd. Dus ook op de site van je concurrenten.

  1. Maak gebruik van aangepaste doelgroepen en sluit bestaande klanten uit.

Voor een aangepaste doelgroep of een custom audience start je met een bestaande databron zoals websitegegevens. Je kan er ook je engagors mee identificeren en gaan targeten. Op die manier maak je echt relevante audiences aan voor je merk en/of product.

Daarnaast is het ook belangrijk om bestaande klanten uit te sluiten. Iemand die gisteren een nieuwe wasmachine kocht, gaat vandaag immers niet nog één kopen. Om irritatie te voorkomen, sluit je deze personen dus het best uit. Zo verspil je ook geen mediabudget.

  1. Maak aangepaste conversies aan zodat je campagne meetbaar wordt.

Door het instellen van aangepaste conversies kan je binnen de Facebook omgeving meten hoeveel leads je advertenties opleveren. Op basis hiervan kan je dan weer verder optimaliseren. Je kan dus meteen zien hoeveel mensen de gewenste conversie uitgevoerd hebben.

  1. Zorg voor een duidelijke call-to-action in je advertentie.

Veel uitleg hoeft deze tip niet. Zorg ervoor dat het vanaf de eerste blik op je advertentie al duidelijk is wat je van je doelgroep verwacht. Wil je dat ze doorklikken naar een blogpost, een eBook downloaden of dat ze die ene leuke trui kopen in je webshop? 

  1. Stel jezelf de vraag of je op je advertentie zou klikken.

Is het antwoord ‘nee’? Back to square one en vraag je af of de visual aantrekkelijk genoeg is, de copy voldoende nieuwsgierigheid opwekt of de kop clickable is, …

  1. Test je campagne met een klein budget.

Het testen van je advertentieposts is belangrijk. Zo kan je op voorhand al het succes van je campagne min of meer meten. Als de resultaten van de testcampagne tegenvallen, kan je het best nog een keertje kijken naar je audiences, de copy en de visuals.

  1. Maak gebruik van A/B testing

Testen en blijven testen. De ene visual (afbeelding, video of animatie) en copy is voor de ene doelgroep aantrekkelijker dan voor de andere. Vergeet tijdens de testperiode van je campagne zeker niet de visuals en/of copy tegen elkaar uit te testen zodat je te weten komt welke boodschap het best wordt ontvangen door je doelgroep(en). Wees niet te enthousiast en test 1 element per testronde.

  1. Zorg ervoor dat de doorklikratio (CTR) van je advertentie sterk is.

Wanneer je advertentie een CTR heeft van 1,00% of hoger, scoort je advertentie goed. Onthoud wel dat de click-through-rate bij een trigger post (bv. een promotie of conversie) op het einde van je flow vaak lager ligt. 

  1. Verhoog het budget van een goed presterende campagne niet tot hij afgelopen is.

Een budgetwijziging zorgt ervoor dat het algoritme van Facebook een nieuwe start maakt waardoor je resultaten negatief beïnvloed kunnen worden. Als je een campagne wil verlengen met een hoger of nieuw budget, maak je best een kopie van de hele campagne.

Met bovenstaande tips boek je al heel wat mooie resultaten met je Facebookcampagnes. Wil je je advertenties graag naar een nóg hoger niveau tillen? Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier:

CONTACT

Deel het