Thalia-team

Thalia De Broyer

10 ADVERTENTIETIPS VOOR DE FEESTDAGEN

Koudere dagen, warmere jassen. Dat kan maar één ding betekenen: de feestdagen komen er weer aan! Zijn jouw campagnes er al klaar voor? Nog niet?! Daar brengen wij nu verandering in met onze 10 advertentietips voor Facebook en Instagram om het feestseizoen tot een groot succes te maken.

Als marketeer wil je natuurlijk mee op de kar van Sinterklaas en Kerstmis springen, maar je bent lang niet de enige die zo denkt. Wanneer de feestdagen om de hoek gluren willen (grote) merken en bedrijven het geld laten rollen en zo stijgen de kosten voor Facebook (en Instagram) advertenties voor iedereen. Door de moordende concurrentie op Facebook is de gemiddelde kost per klik (CPC) is dubbel zo duur in november en december én het wordt moeilijker om je doelgroep te bereiken. Hoe spring je eruit en hoe kan je succesvol adverteren op sociale media tijdens de drukste periode van het jaar? Hieronder vind je enkele belangrijke feiten én een handige checklist. Vrolijk kerstfeest! 🎅🏼

Enkele onmisbare feiten...

Advertentietips Facebook & Instagram

 Tijd voor de tips

1. Zorg ervoor dat alles werkt

Voor je enthousiast begint te adverteren, is het belangrijk om te testen of je website, webshop en app goed werken. Check ook of je alle benodigde tools, plugins en andere integraties hebt geïnstalleerd. Denk hierbij niet alleen aan de Facebook Pixel, maar ook aan de Google Tag Manager, SDK en de Pinterest Pixel. Zo kan je het succes van je advertenties eenvoudig meten en bijsturen waar nodig.

Controleer ook of je website snel genoeg werkt, mobile friendly én gebruiksvriendelijk is op zowel mobiel als desktop. Bij een traag werkende site, zal de gebruiker snel afhaken en die potentiële klant ben je dan kwijt. En dat wil je net vermijden. Deze drie aspecten zijn belangrijk als je wilt dat je (toekomstige) klanten lang genoeg rond snuisteren en uiteindelijk overgaan tot aankoop op je site.

Met andere woorden: een naadloos werkende website en webshop zijn cruciaal om op de juiste manier te adverteren tijdens de feestdagen. Overloop dus zeker eens de Tech Check van The Next Ad.

2. Gebruik extra plaatsingen

Het uitleveren van Facebook advertenties werken net zoals een veilinghuis: jouw advertentie moet opboksen tegen alle andere advertenties op Facebook en Facebook toont de winnende advertentie (lees: de hoogste bieder) aan zijn doelgroep.

Tijdens de rest van het jaar, levert dat niet zoveel problemen op maar in de periode rond de feestdagen is dat een ander verhaal. En daar is maar één reden voor: meer adverteerders = meer concurrentie. Om dat probleem tegen te gaan, kan je de plaatsing van je advertenties aanpassen aan de plaatsingen die minder vaak door andere adverteerders worden gebruikt.

Facebook biedt ongeveer 17 verschillende plaatsingen aan voor advertenties. Dat betekent dat er veel mogelijkheden zijn om in deze andere ruimtes te adverteren, denk maar aan in-streamvideo’s, rechterkolom, Instagram Stories of Messenger.

Je moet NU beginnen experimenteren om te ontdekken wat voor jouw merk het beste werkt dit jaar. Laat je verrassen!

3. Ken je publiek en weet wat ze willen

Als je niet weet wie je precies wilt bereiken, weet je niet wat je moet doen… Zorg er dus voor dat je een duidelijk beeld hebt van wie je wilt benaderen én hoe je dat gaat doen. Om die reden adverteer je tijdens de periode rond de feestdagen het best met warme doelgroepen (mensen die in het verleden al met je merk te maken hebben gehad) voor de beste resultaten.

Advertenties zijn tijdens deze tijd van het jaar immers duur genoeg. Je wil je kostbare advertentie-uitgaven niet verspillen aan mensen die misschien niet geïnteresseerd zijn in je producten of diensten. Gebruik daarom koude doelgroepen op basis van interesses en lookalikes in aanloop naar de eindejaarsperiode, want zo kan je ze nog converteren naar een warme doelgroep. Op die manier maak je uniekere auidences!

Warme doelgroepen zijn eigenlijk Custom Audiences. Deze kan je op verschillende manieren samenstellen:
– op basis van een lijst met e-mailadressen van je klanten (let wel op GDPR)
– op basis van mensen die je website of een specifieke link hebben bezocht
– op basis van je mobiele app
– op basis van mensen die bijvoorbeeld eens op een video op je Facebook-pagina hebben gereageerd
– …

Elk van deze doelgroepen valt onder de categorie ‘warm’ en kan worden gebruikt om je doelgroep te targeten met een beter resultaat dan een koud publiek (ontstaan uit interesses of basisdemografie).

4. Zorg voor een aantrekkelijke aanbieding

Om te winnen van andere retailers tijdens de feestdagen, heb je in je Facebookadvertentie een duidelijke, eenvoudige en overtuigende aanbieding nodig – vooral het laatste is belangrijk. Zorg voor een erg aantrekkelijk aanbod, liefst net iets aantrekkelijker dan je concurrenten. Deze tip kan je ook doortrekken in de soldenperiode.

Als je een bepaald item in bulk tegen een lage kostprijs kan aankopen, kan je het gratis weggeven bij een geplaatste bestelling. Hierbij is het belangrijk dat het een meerwaarde biedt voor je klant én dat het past bij wat je aanbiedt. Soms is een speciale aanbieding met een leuk extraatje aantrekkelijker dan een mooie korting

Een voorbeeldje: als je een zonnebril verkoopt, bied dan een gratis beschermhoesje aan. Of geef een gratis shaker mee bij aankoop van sportsupplementen.

Een gratis item kan in sommige gevallen dus nuttiger en waardevoller zijn voor je klanten dan een korting.

5. Controleer je bestedingslimiet

Tijdens de feestdagen is de kans groot dat je, als het goed gaat, je budget overschrijdt en dat je jouw bestedingslimiet dus in een mum van tijd kan bereiken. Dat kan ertoe leiden dat je campagnes worden uitgeschakeld tot je het saldo op je advertentierekening ‘opruimt’.

Veel marketeers zijn zich er niet van bewust dat ze een bestedingslimiet op Facebook hebben, omdat ze normaal al gefactureerd worden voordat ze zelfs in de buurt van hun limiet komen.

Je kan beter je uitgavenlimiet heroverwegen, opnieuw instellen (lees: de lat hoger leggen) en een oogje in het zeil houden.

6. Plan je campagnes op voorhand in

Tijdens de rest van jaar gebeurt de goedkeuring van advertenties normaal automatisch en worden ze praktisch onmiddellijk goedgekeurd, maar tijdens de feestdagen kan Facebook besluiten om je campagne handmatig te bekijken en goed te keuren. Dat kan tijdens deze periode tot 48 uur duren.

Bij het inplannen van je advertentiesets heb je altijd de mogelijkheid om een startdatum op te geven. Dus probeer altijd twee à drie dagen vooruit te werken in de periode rond de feestdagen. Zo weet je dat alles voldoende tijd heeft om goedgekeurd te worden voor je advertenties van start moeten gaan.

7. Voldoen je afbeeldingen aan de 20%-regel?

Facebook geeft de voorkeur aan advertentieafbeeldingen die minder dan 20% tekst bevatten. Dat geldt ook voor de thumbnailafbeeldingen van video’s.

Tijdens de rest van het jaar maakt een beetje meer tekst op je afbeelding vaak niet uit. Maar omdat de concurrentie tijdens de feestdagen erg groot is, kan je tijdens deze periode hierop wel afgestraft worden omdat de advertentiecapaciteit beperkt is.

Verwijder daarom dus alle niet-essentiële tekst uit je afbeeldingen en videothumbnails. Je kan hier altijd even checken of je visual aan de 20%-regel voldoet.

Er zijn wel enkele uitzonderingen op de 20%-regel:
– productafbeeldingen
– evenementenbanners
– boek-, tijdschrift- en krantenhoezen
– grafieken
– film- en tv-affiches
– juridische teksten

8. Testen, testen én nog eens testen

Dit komt vast niet als een verrassing, maar het testen van de prestaties van je advertenties is van cruciaal belang! Deze tip schrijven we voornamelijk voor marketeers die enkel tijdens het vierde kwartaal adverteren maar ook wanneer je het hele jaar rond adverteert op sociale media, is deze tip belangrijk.

Start met het creëren van een testcampagne ten minste één week voordat je jouw advertenties wil laten lopen. Zo zorg je ervoor dat alles soepel verloopt.

Je hoeft je testcampagne niet te publiceren, maar ga gewoon eens door je flows om ervoor te zorgen dat je advertentie accounts en pagina’s juist ingesteld zijn.

Check zeker even de volgende dingen:
– Is je betaalmethode nog up-to-date?
– Heb je alle servicevoorwaarden updates geaccepteerd?
– Hebben alle teamleaden de vereiste toegang tot en toestemming voor je adverentie account en bedrijfspagina?

9. Dagelijks optimaliseren en controleren

Tijdens de feestdagen is het extra belangrijk om je campagnes goed in de gaten te houden. Dat geldt niet enkel voor gepauzeerde advertenties of advertenties die slecht presteren, maar ook voor de succesvolle advertenties.

In deze periode van het jaar kan de werkdruk wel eens snel oplopen waardoor optimalisaties er tussenuit kunnen glippen waardoor je dingen mist. Je kan dit oplossen door bijvoorbeeld regels in te stellen zodat slecht presterende ads automatisch uitgeschakeld worden.

10. Neem de Gids voor de feestdagen van Facebook door

Facebook publiceert elk jaar een gids voor de feestdagen om adverteerders te helpen hun marketingstrategieën te versterken.

Deze gids bevat veel inzichten, belangrijke data en zelfs een campagneplanner waarmee je jouw campagnes in elke fase van je funnel in kaart kan brengen.

De gids beschrijft ook de 4 fasen van de feestdagen op Facebook: van het plannen en opbouwen van je campagnes tot het maximaliseren van de verkoop en het optimaal benutten van het post-feestdagenseizoen.

Download de gids hier

Conclusie

Wees voorbereid, test alles (op voorhand) en blijf leren.

Met deze advertentietips voor Facebook kan je zelf aan de slag tijdens de feestdagen, maar wil je toch wat extra hulp? Contacteer ons dan via onderstaand formulier!

CONTACT​

Deel deze blog