Thalia-team

Thalia De Broyer

START TO ADVERTISE OP FACEBOOK

Mond-aan-mondreclame is tot op vandaag nog steeds de meest krachtige reclame. Maar in deze digitale wereld waar social media een essentieel deel van uitmaakt, kan je als merk ook niet meer zonder reclame op sociale media. Toch kan het best moeilijk of verwarrend zijn om voor de eerste keer een Facebookadvertentie op te zetten. In deze blog geven we je 10 tips om te starten met advertenties op Facebook.

1. Hou de doelstelling van je advertentiecampagne voor ogen

Wat wil je bereiken met je advertenties op Facebook? Wil je meer websitebezoekers, wil je de verkoop van een product verhogen of wil je dat mensen je e-book gaan downloaden? Per doelstelling biedt Facebook namelijk verschillende soorten campagnes aan. Het is dus belangrijk dat je campagne geoptimaliseerd is naar je doel.

Het is essentieel om voor de juiste doelstelling te kiezen. Op basis van de doelstelling gaat Facebook op zoek naar mensen binnen je opgegeven doelgroep die beantwoorden aan dat profiel. Als je downloads wil realiseren, kies dan voor conversie en niet voor verkeer. Zo gaat Facebook op zoek naar de mensen die geneigd zijn om een conversie te voltooien.

2. Plaats de Facebookpixel op alle pagina’s van je website

Een Facebookpixel is een stukje code dat je op je website kunt plaatsen. Je kan ermee meten hoe effectief je advertenties zijn. Daarnaast krijg je ook inzicht in de acties die websitebezoekers uitvoeren. Gebruik je wordpress? Er bestaan verschillende handige plugins om dit voor jou te doen, je hoeft helemaal geen techie te zijn hiervoor 😉 

Als je daarnaast ook nog eens de Chrome plugin ‘Facebook Pixel Helper’ installeert, kan je op elke website precies zien welke Facebook Pixels er zijn geïnstalleerd. Dus ook op de site van je concurrenten. 

3. Maak gebruik van aangepaste doelgroepen en sluit bestaande klanten uit

Voor een aangepaste doelgroep of een custom audience start je met een bestaande databron zoals websitegegevens. Via de custom audiences kan je ook je engagors mee identificeren en gaan targeten. Op die manier maak je echt relevante doelgroepen aan voor je merk en/of product.

Ben je op zoek naar nieuwe subscribers voor je nieuwsbrief of nieuwe klanten? Vergeet dan zeker niet om je bestaande klanten uit te sluiten. Iemand die gisteren een nieuwe wasmachine kocht, gaat vandaag immers niet nog één kopen. Om irritatie te voorkomen, sluit je deze personen dus het best uit. Zo verspil je ook geen mediabudget.

4. Optimaliseer je campagne op basis van aangepaste conversies

Door het instellen van aangepaste conversies kan je binnen de Facebook omgeving meten hoeveel leads je advertenties opleveren. Op basis hiervan kan je dan weer verder optimaliseren. Je kan dus meteen zien hoeveel mensen de gewenste conversie uitgevoerd hebben én Facebook gaat op zoek naar mensen – binnen de opgegeven doelgroep – die geneigd zijn om deze specifieke conversie uit te voeren.

5. Zorg voor één duidelijke call-to-action

Veel uitleg hoeft deze tip niet. Zorg ervoor dat het vanaf de eerste blik op je advertentie al duidelijk is wat je van je doelgroep verwacht. Wil je dat ze doorklikken naar een blogpost, een eBook downloaden of dat ze die leuke trui kopen in je webshop? 

Hier is het belangrijk om te focussen op één boodschap of call-to-action. Wat verwachte je van je doelgroep? Vermeld dit dan ook in je advertentie. Hou het eenvoudig voor je doelgroep zodat het meteen duidelijk is wat ze moeten doen na het zien van je advertentie.

6. Zou je zelf klikken?

Is je advertentie klaar? Super! Maar wees kritisch voor jezelf en stel je even de vraag of je zelf op je advertentie zou klikken. Is het antwoord ‘nee’? Back to square one en vraag je af of de visual aantrekkelijk genoeg is, de copy voldoende nieuwsgierigheid opwekt of de kop clickable is, …

7. Maak gebruik van A/B testing

Het testen van je aanpak, je doelgroep, je advertenties is belangrijk. Testen en blijven testen is de boodschap. De ene visual (afbeelding, video of animatie) en copy is voor de ene doelgroep aantrekkelijker dan voor de andere. Vergeet tijdens de testperiode van je campagne zeker niet de visuals en/of copy tegen elkaar uit te testen zodat je te weten komt welke boodschap het best wordt ontvangen door je doelgroep(en). Wees niet te enthousiast en test 1 element per testronde.

8. Een lage CPC en een hoge CTR

Door een combinatie aan parameters in de gaten te houden, weet je of je advertentie goed scoort. Voor een traffic campagne zijn dat de CPC en de CTR. Is je CTR hoger dan 1% en je CPC lager dan 0,50€?

9. Start met een klein budget

Test je een nieuwe aanpak of doelgroep? Start dan met een klein budget en verhoog het als je campagne succesvol blijkt te zijn. Dit is een trucje dat vele growth hackers toepassen. Werkt je nieuwe aanpak niet zoals verwacht, dan blijft de schade (budgetwise) beperkt. 

Met bovenstaande tips boek je al heel wat mooie resultaten met je Facebookcampagnes. Wil je je advertenties op Facebook graag naar een nóg hoger niveau tillen? Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier:é

CONTACT

Deel deze blog

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin