Case: meer awareness voor unix-solutions

Unix-Solutions uit Zaventem opende recent haar tweede datacenter in Leuven. Voor de opening van hun tweede pand in september, wilden de zaakvoerders graag hun bereik op social media doen groeien en hun aantal Facebookfans doen stijgen. Omdat ze onze buren zijn, wisten ze natuurlijk al te goed dat we bij Forever After geknipt waren voor deze job. Hoe we dit aanpakten, lees je hier!

30 november 2018

door Thalia De Broyer

door Thalia De Broyer

Voor we een strategie uitwerkten om het bereik en het aantal fans op Facebook te doen groeien, analyseerden we hun Facebookpagina. Daaruit viel onder andere al snel op dat er niet consistent werd gepost en er geen rode draad doorheen de posts te vinden was.

Een snapshot van de cijfers voor we aan de slag gingen:

  • 382 Facebookfans
  • gemiddeld 61 reacties en comments per maand
  • gemiddelde engagement rate van 18,33%
  • gemiddeld 450 mensen bereikt per maand

3, 2, 1, … en actie!

Na een grondige analyse van de Facebookpagina van Unix-Solutions, werkten we een strategie uit waarin geen advertentiebudget was voorzien en die gericht is op een B2B-markt. Moeilijk, denk je? Nee, hoor. Organisch bereik is allesbehalve dood. Hoe goed een post het doet, hangt vooral af van hoe relevant die is voor je doelgroep. Uiteindelijk handel je met mensen, ook in B2B-sectoren.

De focus voor de strategie lag dus vooral op het uitwerken van een content kalender met meer relevantie, kwaliteit en continuïteit. Zo zochten we onder andere naar leuke top topicals, relevante video’s, bedachten we een vaste maandpost en lieten we zien wat Unix-Solutions allemaal doet.

Welk effect had onze strategie op de zichtbaarheid op sociale media?

Op 2 maanden tijd hebben we mooie resultaten gehaald met een consistente groei in bereik met 280,22%. En dat was natuurlijk het doel voor de opening van het nieuwe datacenter in Leuven in september.

Het aantal fans is niet exponentieel gegroeid, maar de strategie zorgde wel dat het aantal Facebookfans, eind september, aftikte op 414. Het aantal relevante Facebookfans steeg dus met 8,38%.

Belangrijker voor Unix-Solutions was het werken aan hun merkbekendheid. Het was dus van belang om maand na maand een stabiel bereik te halen. Eind juni zagen gemiddeld slechts 450 mensen wat het bedrijf doet op social media. In augustus zagen 4.451 mensen hun berichten op Facebook en in september waren er dat zelfs 6.385. Dat betekent dat van januari tot en met september 2018, het gemiddelde bereik gestegen is naar 1.711. Dat is een stijging van maar liefst 280,22%!

Doordat meer mensen de berichten van Unix-Solutions zien op Facebook, stijgt ook het aantal reacties op de berichten. Hieronder horen likes, comments, videoviews en shares. Eind juni lag het gemiddelde nog op 61 reacties per maand. Eind september ligt het gemiddelde op 301 reacties. Dat is een mooie groei van 393,44%.

De gemiddelde engagement rate is door de stijging van het bereik echter wel lichtjes gedaald. Eerder lag deze op 18,33%, eind september nog maar op 16,53%. Dat komt door de verhouding tussen het bereik en het aantal reacties op berichten.

Het invoeren van een relevante content kalender met meer continuïteit doorheen de posts, zorgde er dus voor dat het (organisch) bereik enorm steeg. Deze resultaten zorgden ervoor dat Unix-Solutions de meerwaarde van social media ontdekte en dat ze deze lijn willen blijven doortrekken. En de volgende stap? Facebookadvertenties om de sales te verhogen!

Wil jij het bereik op je social media kanalen verhogen? Dan kunnen we je vast verder helpen met een strategie op maat. Neem hier contact met ons op en we nodigen je uit voor een gezellige ontmoeting!

CONTACT

Deel het