Thalia-team

Thalia De Broyer

Hoe kan ik mijn webshop een boost geven met Facebookadvertenties?

Met Facebook Advertising kan iedereen – ja, ook jij als kleine retailer – de verkopen via zijn webshop een boost geven. Maar hoe kan je opvallen tussen alle Zalando’s, Coolblue’s en Bol.com’s? Hoe bereik je de juiste doelgroep en in godsnaam hoe zorgen al die maatregelen voor een stijging in je online verkopen? Bij Forever After hebben we intussen al heel wat succesvolle e-commerce campagnes opgezet en geloof ons: er zijn heel wat dingen die je kan doen. Daarom hebben we de meest succesvolle acties voor je opgelijst.

1. Laad je volledige catalogus op in Facebook

Door je producten op te laden naar Facebook, krijg je ineens meer advertentiemogelijkheden. Zo kan je (bijna automatisch) advertenties maken op basis van een catalogus – of dat nu al je producten zijn of stuks die deel uitmaken van bv. de zomercollectie: alles kan.

Je kan zelf handmatig producten toevoegen of eenvoudig je e-commerceplatform zoals bvb. Shopify, Magento, … koppelen. Die laatste is de meest eenvoudige optie, want dan worden al je producten automatisch geüpload én wordt ook de voorraad elke dag bijgewerkt. Let op: je moet zelf instellen hoe vaak Facebook de voorraad moet nakijken. Ook wanneer je nieuwe producten toevoegt aan je webshop, komen ze dus automatisch in je Facebook catalogus te staan.

Hoe je precies een catalogus maakt en toevoegt, lees je hier.

2. Wie is je doelgroep?

Een tweede belangrijke tip gaat over het samenstellen van je doelgroep. Als ondernemer heb je vast een persona of avatar voor ogen: wie is jouw ideale klant? Dat kan bijvoorbeeld iemand zijn die graag winkelt in tweedehandswinkels, van wereldmuziek houdt en bewust faire producten koopt. Je kan kiezen om een doelgroep te maken op basis van al deze eigenschappen of je kan je persona opsplitsen in verschillende interesses.

Voor één van onze klanten, Goldfish – een kinderkledingboetiek in Mechelen, kozen we voor de laatste optie. Op die manier konden we veel grotere doelgroepen maken naar wie we de advertenties pushen, zodat ook het bereik en het verkeer naar de website groeide.

3. Zorg voor een goed geoliede funnel

Als marketeer hoef je niet steeds met een flow te werken om goede resultaten te behalen, maar voor een webshop is deze aanpak goud waard. Zorg ervoor dat je funnel niet te lang wordt zodat je onderweg niet te veel interesse en dus ook personen verliest.

In de eerste plaats is het belangrijk om je potentiële doelgroepen te inspireren met je producten en zoveel mogelijk mensen door te sturen naar je webshop. Dat kan je doen door een leuke catalogus te maken op Facebook. Voor Goldfish tonen we met deze advertentie-indeling leuke combinaties om (toekomstige) ouders te overtuigen een toffe outfit in deze hippe kinderboetiek te kopen. Deze eerste stap wordt dan ook enkel getoond aan koude doelgroepen (mensen die Goldfish nog niet kennen). Je kan deze audiences aanmaken op basis van interesses en lookalikes.

Elke verkoop die voortkomt uit de eerste stap is mooi meegenomen, maar onthoud dat deze stap vooral bedoeld is om interesse te wekken. Door regelmatig zichtbaar te zijn, verbreed je immers de basis van de warme doelgroepen.

Voor onze klanten stellen we deze oriënteringsfase met catalogus in als een traffic campagne. Op die manier sturen we mensen naar de webshop wanneer ze op een link in de canvas klikken.

Een tweede stap in een goedwerkende flow is mensen laten overwegen om een product in jouw webshop te kopen. Voor Goldfish werken we hier met de campagnedoelstelling ‘catalogusverkopen’ zodat de kleding automatisch wordt ingeladen in onze carrouseladvertenties. Met een aantrekkelijke copy proberen we in te spelen op de actualiteit, zoals de solden, een hittegolf, enzovoort. Deze advertenties worden alleen getoond aan warme doelgroepen; zoals engagors van de Facebook- of Instagrampagina, maar ook previous buyers.

Je zal snel merken dat je in deze fase verkopen genereert, maar dat de conversieratio enorm klein is ten opzichte van de link clicks en het winkelmandje. Hoe je dat oplost, lees je in onze vierde tip!

4. Retargeting, retargeting & retargeting

Yes, retargeting! Het is niet voor niets dat zelfs Zalando een grote fan is van deze fase in de verkoopsfunnel. Heel wat mensen die iets in hun winkelmandje stoppen, beslissen namelijk vaak niet onmiddellijk om het te kopen. Om die reden is een retargeting advertentie heel erg belangrijk.

Met zo’n advertentie herinner je je (potentiële) klanten er namelijk aan dat ze misschien iets vergeten zijn én dat ze snel moeten zijn voor ze hun kans mislopen…

Zorg voor een mooi budget dat voldoende groot is om de doelgroep te bereiken, maar tegelijk klein genoeg is zodat de frequentie niet te hoog oploopt.

5. Beschouw je webshop als een echte winkel

Alles wat je in je winkel leert kan je doortrekken in je advertenties voor je webshop. Zo wist de zaakvoerster van Goldfish ons dingen te vertellen over de doelgroep of dat wanneer een bepaald artikel erg goed gaat in de winkel, dat online ook zo zal zijn. Communicatie tussen wat er in de winkel gebeurt en het agency of online marketing team zijn dus cruciaal.

Hoewel online winkelen laagdrempeliger is dan écht gaan shoppen, kan je de schommelingen van in de winkel doortrekken naar je social paid strategie. Zo kan je tijdens piekmomenten ook knallen met je online webshop. Die logica hebben we dan ook gebruikt in onze strategie voor onze e-commerce klanten om vervolgens een recordaantal online verkopen te realiseren in december en januari. #woopwoop

Ben jij zelf ook een retailer die zijn webshop graag een boost wilt geven, net als Goldfish? Aarzel dan niet ons vrijblijvend te contacteren via onderstaand contactformulier.

CONTACT

Deel deze blog

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin