5 hardnekkige fabels over adverteren op social media (en waarom ze je geld kosten)

by

Adverteren op sociale media is vandaag onmisbaar in je marketing mix. Maar er gaan ook heel wat misverstanden de ronde die je geld kosten. En die zorgen er jammer genoeg voor dat je kansen laat liggen en in sommige gevallen zelfs je eigen campagnes saboteert. Tijd om enkele hardnekkige fabels de wereld uit te helpen.

Veelvoorkomende fouten bij social media advertising en hoe je ze vermijdt

Fabel 1: “Je moet je doelgroep zo specifiek mogelijk targeten.”

Waarom mensen dit geloven:
Toegegeven, het klinkt écht logisch: als je weet wie je klant is, dan richt je je toch beter tot die persoon? En als je deze blog zou lezen in 2018 dan was dat ook nog de waarheid. Maar tijden veranderen… en adverteren op social media ook.

Reality check:
De manier waarop je jouw doelgroep kan bereiken evolueert steeds. De moderne algoritmes (vooral van Meta en TikTok) werken vandaag beter met een brede(re) vorm van targeting. Ze gebruiken machine learning om zelf te ontdekken wie het best converteert, op basis van gedrag en niet alleen op basis van demografische gegevens. Jij hoeft dus in principe niks meer in te stellen qua technische gegevens, maar het algoritme durft er ook wel eens naast te zitten qua leeftijdstargeting. Dus hou zeker een oogje in het zeil.

Ik vergelijk het graag met gaan wandelen mét of zonder kompas: je komt sowieso ergens aan, maar met wat hulp, zoals een kompas, gaat het een pak vlotter. Hetzelfde geldt voor adverteren op Meta. Als je een paar interesses of signalen toevoegt, geef je het algoritme net genoeg richting om sneller en efficiënter de juiste mensen te vinden.

Gevolg van té smal targeten:
Hoge CPM’s, je kan minder schalen én het algoritme raakt gefrustreerd omdat het te weinig data krijgt.

Wat werkt er dan wél?
Start met bredere targeting en laat het algoritme optimaliseren op conversies, vooral als je al genoeg data hebt. Maar wat als je nog niet voldoende data hebt? Dan kies je best voor een andere doelstelling, zoals verkeer of traffic, zodat het algoritme genoeg data kan verzamelen over je doelgroep.

Fabel 2: “Slechte advertentieprestaties? Het ligt niet altijd aan je targeting”

Waarom mensen dit geloven:
Nog eentje die steek houdt. Targeting lijkt een vanzelfsprekend probleem om op te lossen als je campagnes niks opleveren. Je denkt wellicht dat je de juiste mensen niet bereikt.

Reality check:
In 80% van de gevallen ligt het probleem niet bij de doelgroep, maar wel bij de creatie. Als je advertentie niet opvalt of geen duidelijke waarde biedt, werkt zelfs de perfecte targeting niet. In andere gevallen kan het probleem ook liggen aan de timing van je campagne, budget of zelfs de verkeerde doelstelling. Er zijn nog andere belangrijke parameters, maar we zoomen nu voornamelijk in op het technische gedeelte van de campagne.

Wat werkt er dan wél? Analyseer eerst je hook, de visuele impact en de call-to-action. Test meerdere creatives tegelijk met dezelfde targeting om te ontdekken wat er werkt en wat niet.

Fabel 3: “Je moet veel budget investeren voor je resultaat hebt.”

Waarom mensen dit geloven:
Omdat veel agencies en experts roepen dat je minimaal €100 per dag moet besteden. Dat klinkt als een drempel. Spoiler alert: je hoeft écht geen fortuinen uit te geven om mensen te laten converteren. En die uitspraak komt van een agency ;-).

Reality check:
Met een slim opgebouwde campagne en sterke advertenties, kan je zelfs al met €10 per dag per doelgroep mensen overtuigen om iets van jou te kopen. Het gaat erom dat je jouw geld efficiënt inzet, niet alleen om de hoeveelheid ervan.

Wat werkt er dan wél?
Focus in de eerste plaats op winstgevende campagnes op kleine schaal. Werken ze goed? Dan kan je jouw budget geleidelijk aan verhogen. Te veel geld in één keer bij pompen zal dan weer een averechts effect hebben, dus bouw het rustig op.

Fabel 4: “Eenmaal je campagne live staat, moet je niks meer doen.”

Waarom mensen dit geloven:
Geef toe: ‘automatisering’ klinkt gewoon aantrekkelijk. Het doet je geloven dat alles vanzelf gaat. Platforms zoals Meta en TikTok versterken dat beeld waardoor je het ook nog gaat geloven.

Reality check:
Tuurlijk doet het vernieuwde algoritme van Meta véél voor jou. Maar als je het platform gewoon z’n gang laat gaan zonder je campagnes te checken en te optimaliseren, word je afgestraft. Er kan bijvoorbeeld advertentiemoeheid optreden of campagnes vallen stil omdat het gedrag van je doelgroep verandert. Het algoritme kijkt namelijk alleen naar de cijfers, maar het is belangrijk om een menselijke interpretatie te hebben van de data zodat je weet of het de juiste richting uitgaat.

Wat werkt er dan wél?
Plan wekelijks 1 à 2 optimalisatie momenten in. Check naargelang je campagnedoelstelling de doorklikratio (CTR), de kost per link click (CPC), de kost per conversie, enzovoort. Je hoeft je creatives niet elke twee weken te refreshen, maar zodra je merkt dat het aantal resultaten vertraagt, is het tijd om je ads te vernieuwen.

Fabel 5: “Professionele, perfect afgewerkte advertenties werken het best.”

Waarom mensen dit geloven:
Bedrijven denken vaak dat kwaliteit gelijkstaat aan productie. Met andere woorden: dure shoot = betere advertentie.

Reality check:
Mooie, strakke beelden werken inderdaad goed op billboards en op televisie. Maar op TikTok, Reels en zelfs Facebook werkt native content of UGC* advertenties vaak beter. Waarom? Ze voelen authentieker en passen perfect in de feed van de gebruikers. Ze blenden als het ware in.

Wat werkt er dan wél?
Dat hangt sterk af van je merk. Maar test met verschillende beelden, zoals low-fi video’s, smartphonebeelden, behind-the-scenes content en beelden waarin echte mensen je product gebruiken.

Conclusie

Adverteren op sociale media is geen exacte wetenschap. Het is een samenspel van data, creativiteit en platform kennis. Jammer genoeg doen er nog steeds veel hardnekkige fabels de ronde die je op het verkeerde been zetten. Van té gedetailleerde targeting tot het geloof dat alleen dure beelden resultaat opleveren – deze misverstanden kunnen je campagnes veel geld kosten.

Wat we keer op keer zien bij onze klanten is dat campagnes pas écht renderen als je durft te vertrouwen op het algoritme, test met creatieve content en optimaliseert op basis van data – niet op ‘buikgevoel’ of wat ‘logisch’ lijkt, maar dat je tegelijk de campagne goed in de gaten moet houden voor bijvoorbeeld de uitlevering naar leeftijden en platformen.

Je campagnes op Meta of TikTok hoeven dus echt niet veel geld te kosten of ingewikkeld te zijn, zolang je de juiste uitgangspunten gebruikt. Door met een frissere blik naar je advertenties te kijken en verouderde strategieën los te laten, kan je jouw ads laten opvallen en dus meer conversies binnenhalen.

Heb je het gevoel dat je blijft vasthangen in één van deze fabels? Neem vrijblijvend contact met ons op en we geven je eerlijke feedback en tips.

*User Generated Content

E-boek Meer verkopen via social media

Download het gratis e-book

Sharing is caring ?. In ons e-book delen we graag onze beste tips & tricks met jou zodat je zelfs snel aan de slag kan gaan. Kriebelt het om nog meer uit social media te halen? Neem contact op via het contactformulier of boek meteen een vrijblijvende online afspraak.