image0

Marte Van Ingelghem

De impact van IOS 14 op Facebook advertenties

Je hebt misschien al gelezen of gehoord dat er een grote wijziging op til staat waardoor we mogelijks de huidige pixel gebeurtenissen niet meer zien in het advertentiebeheer. Apple heeft wijzigingen voor iOS 14 aangekondigd die van invloed zijn op hoe we conversiegebeurtenissen van tools, zoals de Facebook-pixel, ontvangen en verwerken. Deze wijzigingen zijn sinds kort van kracht.

Wat is het precies? 

Bij het uitrollen van iOS14 zal je als gebruiker de vraag krijgen of je getracked mag worden. Je kan dit vergelijken met de toestemming dat websitegebruikers geven om een cookie of pixel op hun computer, smartphone of tablet te activeren. Omdat steeds meer mensen zich afmelden voor tracking op iOS 14-apparaten, is de kans groot dat je een aanzienlijke afname in het aantal gerapporteerde conversies ziet. Daardoor kunnen sommige van je advertenties gepauzeerd worden of worden ze zelfs niet meer weergegeven op bepaalde apparaten.

Het klinkt als een verschrikkelijke verandering, maar geen paniek! Er is gelukkig een oplossing maar hiervoor moet je enkele stappen ondernemen zodat je in de toekomst de advertenties en campagnes kan blijven optimaliseren op basis van gerealiseerde conversies.

Wat zal er veranderen? 

Je zal moeten werken met een maximum van 8 conversiegebeurtenissen per domein. Deze gebeurtenissen of events laten het toe om een campagne te optimaliseren van een doel zoals bvb:

  • het downloaden van een e-book
  • een inschrijving op een webinar
  • een aankoop op je webshop

Wanneer je werkt met advertentiesets met een conversiegebeurtenis die niet meer beschikbaar is, zal Facebook die automatisch stopzetten. Gebruik je meer dan 8 conversiegebeurtenissen per domein voor optimalisatie en rapportage? Dan zal je jouw strategie dus moeten herbekijken en een actieplan moeten maken met maximaal 8 gebeurtenissen. 

Facebook zal eerst de conversiegebeurtenissen configureren die volgens hen het belangrijkst zijn voor je bedrijf. Dat gebeurt op basis van je vorige activiteiten. De andere gebeurtenissen worden inactief gemaakt voor campagne-optimalisatie en rapportage. Wanneer je deze selectie zou willen veranderen, kan je dit doen door naar  ‘Gebeurtenisbeheer’ van Facebook te gaan wanneer Facebook de AppTrackingTransparency-structuur van Apple implementeert. We raden je dan aan om 8 conversiegebeurtenissen te kiezen die voor jouw bedrijf het belangrijkst zijn. Dat bepaal je door te kijken naar de belangrijkste resultaten waarop je je baseert om een wijziging aan te brengen aan je campagnestrategie

Wat moet je hiervoor doen? 

Er zijn 2 dingen die je hiervoor in orde moet brengen:

  1. Domeinnaam verifiëren

  2. Conversie API instellen

💻 Stap 1: verificatie van je domeinnaam

Als eerste moet de domeinnaam van jouw zaak geverifieerd worden. Hoe je dit doet, lees je in dit stappenplan. Er is ook een handig filmpje dat je stap voor stap toont hoe dit moet. 

💻 Stap 2: instellen van Conversie API

Laat ons beginnen bij het begin, wat is het verschil precies tussen de welgekende Facebook pixel en de Conversie API?

De pixel detecteert en verzendt gebeurtenissen via de browsers die je klanten gebruiken. Bij de conversions API worden gebeurtenissen rechtstreeks naar je server gestuurd. Deze worden dan gedupliceerd en verwerkt als pixel gebeurtenissen. Je kan ze dus nog gebruiken voor advertentiemeting of om je ads te optimaliseren. Dankzij de Conversions API kan je belangrijke web events, offline gebeurtenissen (bv. een aankoop in je winkel) of klantenacties rechtstreeks vanaf je servers met Facebook delen. Het zorgt voor een verbetering van de nauwkeurigheid van verzonden gebeurtenissen voor meting én het gebruik van de pixel wordt geoptimaliseerd. Hierdoor hoef je geen schrik meer te hebben dat events kwijtraken als een browser crasht of een advertentie wordt geblokkeerd. 

Je kan de Conversions API op twee manieren installeren:

  1. Handmatig: de stappen om dit te doen, vind je hier.
  2. Via een partnerintegratie: deze stappen vind je hier

💡 Als je bijvoorbeeld met WordPress, WooCommerce of Magento werkt, raden we aan om deze stappen te volgen. Voor andere partnerintegraties (zoals Shopify) kan dit ook, maar dan moet je rechtstreeks contact opnemen met de partner voor de integratie. Via deze link vind je de volledige lijst. 

💻 Stap 3: stel Facebook Attribution in

Weet je niet hoe? No worries 🤩  Hier hebben we een handig E-book over geschreven die je gewoon nog hoeft te downloaden! Download hier het E-book en volg stap voor stap hoe je Facebook Attribution kan instellen. 

Het lijkt een hele boterham, maar door deze stappen te volgen, is de aanpassing snel gebeurd 👍🏼. Hulp nodig? Dan helpen we je graag! Stuur gerust een mailtje naar happily@foreverafter.be of vul onderstaand contactformulier in.

 

CONTACT

Deel deze blog

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin