Thalia-team

Thalia De Broyer

DIT IS WAT JE ZEKER MOET WETEN OVER INSTAGRAM SHOPPING

Instagram heeft bedrijven heel wat te bieden. Je kan relatief snel naamsbekendheid en brand awareness creëren. Wil je nieuwe potentiële klanten aantrekken of inspireren? Dan moet je zeker eens de functie Instagram Shopping instellen! Instagram Shopping is een handige manier om producten bij je fanbase te krijgen. Alleen is nog niet alles mogelijk…

1. Shopping op Instagram heeft géén adverteermogelijkheid.

Alleen bij de berichten die je organisch plaatst, kan je producten taggen en deze zo linken aan je webshop.

Een bestaand bericht waarin producten getagd zijn, gebruiken als advertentie lukt dus niet. Ook in de dark posts kan je de producten niet taggen. Je zal altijd de foto’s of stories organisch op jouw profiel moeten plaatsen om zo bij je volgers terecht te komen. 

De kracht van Instagram zijn nog steeds de mooie foto’s. Heb je aantrekkelijke en inspirerende posts, vertel je hen iets nieuw, … dan volgen mensen jouw bedrijfsaccount en klikken ze vervolgens op jouw foto. Hopelijk is dat een mooie weg naar het verkopen van het product op jouw foto.

2. Tag ook oudere foto’s

Een positief punt bij het taggen van de foto’s is dat je ook je oudere foto’s kan taggen met je producten.

Tip: verwijder de tag van producten die niet meer in voorraad zijn, anders link je naar een pagina die niet meer bestaat. 

3. 5 tags per foto

Per foto dat je plaatst kan je tot 5 product tags toevoegen. Staan er meer producten op je foto en wil je ze graag allemaal taggen? Dan kan je met een carrousel meerdere foto’s in één post plaatsen (tip-alarm!). Zo heb je de mogelijkheid om tot 20 producten te taggen!

4. Overzicht van je getagde producten op je profiel 

Op je profiel wordt een extra tabblad geactiveerd: ‘Shop’. Op dit tabblad staan alle foto’s met de producten die je verkoopt. Handig toch? Voor dit extra tabblad heb je wel minimaal 9 Shopping-berichten nodig.

Nog wat extra tips nodig?

  • Tag meerdere producten om je doelgroep te laten weten dat ze nu kunnen shoppen via je berichten.
  • Wissel af tussen losse afbeeldingen en carrousels.
  • Gebruik Stories om awareness te creëren. Zo laat je je doelgroep weten dat ze nu kunnen shoppen via jouw berichten.
  • Zorg ervoor dat elke tag bij het juiste product uitkomt.
Instagram Shopping

Kan je niet wachten om te beginnen? Zo kan je Instagram Shopping activeren:

  1. Ga naar je profiel en klik op ‘instellingen’
  2. Ga dan naar ‘bedrijf’
  3. Klik op ‘shoppen’. Als je bedrijf al goedgekeurd is voor Instagram Shopping, kan je onmiddellijk door naar stap 5. Ben je nog niet geregistreerd voor shoppen op Instagram? Ga dan naar stap 4.
  4. Klik op ‘Ga aan de slag’ en volg de nodige stappen.
  5. Als je bedrijf gebruik kan maken van Instagram Shopping kan je een catalogus selecteren om te verbinden met je bedrijfsprofiel op Instagram.
  6. Klik op ‘klaar’.

En nu aan de slag! Succes met Instagram Shopping

Deel deze blog