case: cevac & uz gent

Enkele maanden geleden schakelde het Centrum voor Vaccinologie (CEVAC) onze hulp in. Ze waren dringend op zoek naar fitte en gezonde proefpersonen tussen 18 en 45 jaar die niet gevaccineerd zijn tegen Hepatitis B om een bestaand vaccin tegen leverkanker te verbeteren. Op dat moment hadden ze nog 100 vrijwillige proefpersonen nodig… Aan ons de uitdaging om dit even onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep. Hoe we dat deden?

1 augustus 2018

door Thalia De Broyer

door Thalia De Broyer

Via social media natuurlijk!

Op Facebook heb je vast al eens een oproep voorbij zien komen waarvan je denkt dat het je wel interessant lijkt. Toeval? Neen. Als gebruiker heb je vast wel je leeftijd en woonplaats in je profiel staan. Dat, in combinatie met andere informatie (je job, interesses, …), zorgt ervoor dat deze posts zeer gericht getarget kunnen worden.

Voor het CEVAC en UZ Gent was de keuze voor lead advertenties op Facebook dus snel gemaakt. We kozen voor dark posts – posts die niet op de tijdlijn van de pagina worden geplaatst, maar alleen in het overzicht van de gekozen doelgroepen. We richtten ons bij deze klant vooral op leeftijd, woonplaats en het feit of ze een band hadden met de engagors en fans van de pagina. Eerder een brede targeting, want Facebook laat je niet toe te targeten op vaccinatie.

Daarnaast kozen we er ook voor om een caption op de advertenties te zetten om zo advertentiemoeheid te voorkomen. Bovendien kregen de mensen die zich inschreven op de lead advertentie, de ad daarna niet meer te zien.

Door op deze manier te targeten en wekelijks de campagne 2 keer te optimaliseren, hebben we het mediabudget op de meest effectieve manier mogelijk ingezet.

Lead, watte?

Met lead advertenties op Facebook geef je potentiële – in dit geval – proefpersonen de mogelijkheid om zich met één muisklik in te schrijven voor je studie, zonder dat ze daarbij zelf hun gegevens hoeven in te vullen.

Je stuurt de kandidaten dus niet meer naar een pagina op je website, maar ze blijven binnen Facebook.

Dit advertentietype kan nu ingezet worden voor mobiel én desktop.

Wat kies je het best?

Lead advertenties uitzetten via social media is niets nieuws – het was namelijk een echte hype in 2015, maar is het nu beter en goedkoper dan een websiteklikadvertentie?

Is je website mobile responsive? Dan kunnen de conversies via een gewone websiteklikadvertentie veel hoger zijn dan een lead ad. Bij het CEVAC was het inschrijvingsformulier op de website jammer genoeg niet zo toegankelijk via de smartphone, daarom kozen we in de laatste campagne onmiddellijk voor lead advertenties.

En, gelukt?

Onze eerste poging om gezonde kandidaten te ronselen via Facebook liep niet van een leien dakje. We werkten toen met een funnel, waarbij we mensen eerst inlichtten over het belang van klinisch onderzoek. De doelgroepen waren ook te specifiek waardoor het aantal inschrijvingen erg laag lag.

De herlancering van de campagne deze zomer was wél een succes. Ten opzichte van de vorige campagne hebben we driedubbel (!) zoveel inschrijvingen binnengehaald en de kosten per lead hebben we ook naar beneden kunnen halen. De inschrijvingen die wij ontvingen, hebben we bezorgd aan het UZ Gent die op haar beurt de screening van de kandidaten heeft gedaan.

Deel het