Social media en benchmarks, een perfect match

Als social advertising agency krijgen we vaak de vraag of we de resultaten van een campagne op social media op één of andere manier kunnen voorspellen.  Ja, dat kan! Al is een exacte voorspelling erg moeilijk, kunnen we wel een grondige inschatting maken. Aan de hand van benchmarks kan je als bedrijf je budget zo optimaal mogelijk besteden om zo de best mogelijke resultaten te behalen.

20 december 2018

door Thalia De Broyer

door Thalia De Broyer

Voor we in berekeningen duiken, zetten we voor Facebook Newsfeed enkele cijfers op een rijtje die wij gebruiken voor onze inschattingen. Deze kan je als beginnend adverteerder gebruiken als leidraad. Eenmaal je voor je bedrijf enkele campagnes hebt opgesteld, kan je je eigen benchmarks gebruiken om de resultaten van nieuwe advertenties in te schatten.

Benchmarks_Info3

Hoe gebruik je benchmarks om resultaten in te schatten?

Om je resultaten te berekenen, heb je nog wat extra informatie nodig, zoals:

  • de grootte van je doelgroep
  • campagnebudget of budget per doelgroep

We leggen het even uit aan de hand van een voorbeeld:

Je zet een Facebookcampagne op voor het downloaden van een e-book. Je doelgroep telt 220.000 personen en je budget is €500. Van de totale grootte van de doelgroep, schatten wij steeds dat we 30% van de personen effectief bereiken.

Benchmarks_Info2

Het kan ook zijn dat Facebook de grootte van je doelgroep niet kan weergeven en dat je dus enkel over de volgende gegevens beschikt:

  • je campagnebudget of budget per doelgroep
  • geschatte CPC
  • geschatte CTR
Kleine tip: mocht Facebook de inschatting van de doelgroepgrootte niet weergeven in de ads manager, kan je dit ook bekijken via het onderdeel “doelgroepen”. Daar krijg je geen een inschatting, maar dan krijg je een idee of je doelgroep uit een duizendtal personen of tienduizenden bestaat. 

Dan gaat de berekening als volgt:

Benchmarks_Info1

We hopen dat deze tips je alvast wat verder helpen. Ben je nieuwsgierig naar wat de resultaten kunnen zijn voor conversies en leads voor jouw bedrijf? Vul dan het onderstaand contactformulier in en we zoeken het voor je uit.

CONTACT

Deel het