fbpx

7 tips voor succesvolle advertenties op Pinterest

by

Pinterest groeit enorm hard, ook in België. Steeds meer ondernemingen vinden dan ook hun weg naar dit visueel platform. Het social medium kanaal heeft niet alleen een enorm organisch bereik maar biedt je als ondernemer ook de mogelijkheid om te adverteren. Maar hoe begin je juist aan een succesvolle Pinterest campagne? Wij delen graag onze beste tips met jou.

1. Maak een zakelijk account aan

Sounds obvious maar om advertenties te maken op Pinterest moet je een zakelijk account aanmaken. Eén van de meest gemaakte fouten is dat bedrijven starten met een privé-account. Herkenbaar? Je kan je account gelukkig snel omzetten naar een zakelijk profiel.

Als je nog geen Pinterest account voor je zaak hebt aangemaakt, kan je eenvoudig gratis eentje aanmaken via de website.

2. Breng enkele technische zaken in orde

Als je een zakelijk account hebt gemaakt, moet je nog een drietal belangrijke puntjes in orde brengen:

✅ claim je website

✅ installeer de Pinterest tag

✅ stel de conversietags in

Volg dus zeker onderstaande stappen om alles goed in te stellen:

Je website claimen

Van zodra je een zakelijk profiel hebt, krijg je van Pinterest de opdracht om je website te claimen. Zo weet het platform dat jij de eigenaar bent van deze site. Je kan dit wat vergelijken met domeinverificatie bij Facebook.

De voordelen:

😊 je krijgt inzicht in de statistieken

😊 je profielfoto wordt getoond bij elke pin

😊 Pinterest geeft jouw pins een betere ranking

Om je website te claimen, moet je een stukje code toevoegen aan je website. Hoe je dat precies doet, lees je hier. Ben je zelf niet technisch aangelegd? Schakel dan even je webdeveloper in.

Pinterest tag installeren

Ken je de Facebook Pixel al? Dan brengt de Pinterest tag eigenlijk niet veel nieuws. Het is ook een stukje code die je kan installeren op je website. Zo kan je het aantal bezoekers meten dat vanuit Pinterest naar jouw domein surft.

Van zodra dat de tag een aantal bezoekers heeft gemeten, kan jij met deze informatie een doelgroep aanmaken. Zo kan je advertenties tonen aan mensen die jouw product of dienst al kennen. Bovendien kan je, net zoals bij Facebook, op basis van die doelgroepen een lookalike (vergelijkbare) doelgroep maken. Dat zijn mensen die dezelfde interesses en klikgedrag vertonen als bezoekers op je site. Hierdoor vergroot je de kans op een match.

Conversietags instellen

Conversietags kan je het best vergelijken met de conversiegebeurtenissen op Facebook. Deze tags kan je instellen als je wilt weten wat een bezoeker precies uitvoert op je website. Dit is een extra stukje code die je moet toevoegen aan de Pinterest tag in de back-end van je website.

Er zijn maar liefst 9 conversietags die je kan instellen:

  • Pagina bezoeken
  • Zoeken
  • Categorieën bekijken
  • Video bekijken
  • Lead
  • Toevoegingen aan winkelwagentje
  • Betaling
  • Inschrijven op nieuwsbrief
  • Custom (je eigen tag ontwikkelen)

3. Kies pinbare afbeeldingen

Wanneer je gaat adverteren, wordt vaak vergeten dat je best een Pinterest proof afbeelding of video kiest. Je kan bij het opzetten van je campagne kiezen voor een bestaande pin – Pinterest stimuleert dat zelfs – maar je kan ook eigen afbeeldingen maken speciaal voor je advertenties. En dat raden wij dan weer aan 😉!

Nog enkele tips:

📌 Kies voor een sfeervol of lifestyle beeld. Zuivere productfoto’s met een witte achtergrond zijn namelijk niet aantrekkelijk genoeg om te pinnen.

📌 Zorg dat jouw product of dienst centraal staat op de visual.

📌 Maak het duidelijk waar de advertentie om draait

📌 Kies voor een sterke call-to-action. Dat zorgt voor meer link clicks naar je website.

📌 Gebruik per advertentieset meerdere afbeeldingen. Pinterest toont ze allemaal aan jouw doelgroepen, maar de best presterende krijgen uiteindelijk voorrang.

4. Stel een relevant campagnedoel in

Om goede resultaten te behalen met je Pinterest advertenties is het belangrijk om een doel in te stellen dat past bij wat jij wilt bereiken met je campagne.

Je kan uit 5 verschillende doelstellingen kiezen:

  • Naamsbekendheid
  • Video
  • Verkeer
  • Conversie
  • App installaties

Als je pas start met adverteren op Pinterest en je advertentiebudget niet zo groot is, kies je best voor traffic als doelstelling. Kan je wel wat meer centen investeren? Dan kan je opteren voor naamsbekendheid of video als je meer awareness wilt voor je merk. De meeste bedrijven kiezen trouwens voor websiteverkeer als doelstelling, omdat je dan kosten per click betaalt. Bij video views en merkbekendheid, betaal je per 1.000 weergaven.

Je kan ook een conversie campagne runnen op Pinterest. Al moet je daarvoor aan twee voorwaarden voldoen. Enerzijds moet je de conversietags ingesteld hebben en anderzijds moet je via Pinterest al minimaal 50 conversies kunnen meten voor je dit type campagne kan opzetten.

Een app installatie campagne is wat ingewikkelder om op te zetten. Zeker als je mensen met één klik naar de Appstore of Playstore wil sturen. Je moet namelijk gebruikmaken van een MeasurementPartner (MMP), omdat je bezoekers niet naar je eigen website stuurt maar naar een externe pagina of app.

5. Speel met advertentiegroepen

We raden je aan om in één campagne verschillende advertentiegroepen te zetten om zo te zorgen voor een gevarieerd bereik.

Binnen Pinterest kan je kiezen voor groepen op basis van:

  • Interesses
  • Keywords (denk bv. aan merken of relevante zoekwoorden)
  • Websiteverkeer of betrokkenheid met je pins
  • Een lookalike audience op basis van betrokkenheid of websiteverkeer
  • Demografie

Daarnaast kan je in een advertentiegroep aanduiden of je advertentie op mobiel, desktop of beide wordt getoond. Je kan ook aangeven of je ad alleen zichtbaar is bij zoekopdrachten of ook op feed van een account.

Je kan dus binnen in één campagne bijvoorbeeld een advertentiegroep maken op basis van keywords en demografie en een andere groep op basis van websiteverkeer (op voorwaarde dat je de Pinterest tag hebt ingesteld op je website).

6. Kies voor voldoende keywords

Als je een advertentiegroep maakt op basis van interesses, raadt Pinterest je aan om minimaal 25 zoekwoorden toe te voegen. Wij adviseren je om er zeker 50 tot 100 te kiezen.

Denk bij het kiezen ook aan raakvlakken met het onderwerp dat bij je product of dienst kan passen. Als je bijvoorbeeld een advertentie maakt voor vintage meubelstukken, liggen zoekwoorden als vintage en retro voor de hand. Maar ook interieurinrichting, meubels en decoratie zijn woorden die een match met je ad kunnen zijn.

Daarnaast is het belangrijk om net als bij Google je zoekwoorden in te voeren als:

Pinterest optimalisatietips

7. Testen, testen en nog eens testen

Om te kijken wat het beste werkt voor jouw merk, moet je zoveel mogelijk dingen uitproberen. Kies een doel, maak verschillende advertentiegroepen, maak mooie afbeeldingen en kijk wat er gebeurt.

In tegenstelling tot Facebook, heeft Pinterest wat tijd nodig om goed te renderen. Je wacht dus best minstens een week voor je je campagne gaat optimaliseren. En als je toch gaat aanpassen, dan doe je dat best door:

  • Je bodstrategie aan te passen
  • Het budget bij te sturen
  • De afbeelding aan te passen
  • Pinomschrijving te veranderen
  • De advertentiegroepen uit te breiden of te verkleinen

Heb je door het lezen van deze blog zin gekregen om te adverteren op Pinterest, maar heb je toch nog wat extra hulp nodig? Vul dan gerust onderstaand contactformulier in en we helpen je graag verder.

E-boek Meer verkopen via social media

Download het gratis e-book

Sharing is caring 💜. In ons e-book delen we graag onze beste tips & tricks met jou zodat je zelfs snel aan de slag kan gaan. Kriebelt het om nog meer uit social media te halen? Neem contact op via het contactformulier of boek meteen een vrijblijvende online afspraak.