Thalia-team

Thalia De Broyer

Pinterest Advertising in België

In deze blog hadden we het al over de verschillende mogelijkheden van Pinterest om je engagement en websiteverkeer te verhogen. Sinds april 2019 is het eindelijk mogelijk om te adverteren op Pinterest in België en dat schept giga-interessante mogelijkheden. Benieuwd wat er allemaal mogelijk is voor Pinterest in België? Blijf dan zeker lezen.

Waarom is adverteren op Pinterest interessant?

Wereldwijd kent dit online moodboard meer dan 250 miljoen gebruikers en dat aantal blijft elke maand maar stijgen. Pinners scrollen door de feed voor inspiratie en zijn actief op zoek naar onderwerpen waar ze interesse in hebben.

Wanneer je een Pin ziet dat je leuk vindt, kan je doorklikken naar een website om bijvoorbeeld een tutorial te leren, een eBook te downloaden, … Dat genereert extra websiteverkeer en dat is goed voor je om je warme doegroepen te doen groeien – want je kan ze daarna bijvoorbeeld retargeten via Facebook.

Uit onderzoek blijkt ook dat maar liefst 83% van de gebruikers al iets kochten dat ze via Pinterest leerden kennen. Dankzij de flexibele advertentiemogelijkheden kan je je ads op het juiste moment aan de juiste mensen tonen. Hierdoor wordt Pinterest voor bedrijven plots een pak aantrekkelijker.

De campagnedoelstellingen op Pinterest Advertising

Net zoals op Facebook zijn er verschillende campagnedoelstellingen waarmee je kan adverteren op Pinterest. Je kan kiezen uit drie objectieven:

  • Awareness: help mensen je merk, diensten en producten te ontdekken via Pinterest advertenties
  • Consideration: stimuleer websiteverkeer, leads en installaties door een advertentie op Pinterest te plaatsen
  • Sales: genereer meer (online en offline) verkopen

Beschikbare advertentieformaten voor Pinterest Advertising in België

Afhankelijk van welke campagnedoelstelling je hebt gekozen voor het adverteren op Pinterest, kan je jouw pin via verschillende formats promoten:

  • De Promoted Pin ziet eruit als een gewone pin en vormt eigenlijk de basis van de advertenties op Pinterest. Hierdoor mengt je advertentie heel gemakkelijk met de organische content op Pinterest. Dit formaat genereert heel veel bereik.
  • Promoted Video Pins zijn dan weer goed om de aandacht van mensen te trekken terwijl ze door de feed van Pinterest scrollen. Dit formaat wordt vooral gebruikt om DIY’s te tonen.
  • De Promoted Carrousel Pin is vergelijkbaar met de carrousel-indeling op Facebook en Instagram. Met dit formaat kunnen gebruikers door meerdere visuals in één advertentie scrollen. Hiervoor moet je minimaal twee afbeeldingen gebruiken en kan je tot vijf visuals toevoegen.
  • Tot slot heb je ook nog de Promoted App Pin. Hiermee stimuleer je de download van je app zonder dat de gebruiker Pinterest hoeft te verlaten. Eenmaal de app gedownload is, kan je gewoon verder pinnen. 

Waar kan je adverteren met Pinterest Advertising?

Je kan je advertenties op Pinterest op drie verschillende plaatsen inzetten:

  • In de feed waar je advertentie getoond wordt tussen alle andere organische content
  • In de search feed waarbij je advertentie wordt getoond op basis van het zoekwoord waar de gebruiker op gezocht worden.
  • Tussen de related pins en dat kan zowel in de gewone feed als in de search feed zijn, want deze ads worden getoond op basis van de gebruikersgeschiedenis.

Hoe kan je jouw advertenties aan de juiste doelgroep tonen op Pinterest?

Net als bij het opzetten van advertenties op Facebook en Instagram, heb je ook bij Pinterest de mogelijkheid om je advertenties te pushen naar de juiste doelgroep. Hiervoor kan je verschillende methodes gebruiken:

  • Via behavioral insights combineer je alles wat je al weet over je bestaande klanten. Denk maar aan engagors, websitebezoekers, kopers, …
  • Je kan je Pinterest advertenties ook tonen aan mensen die op zoek zijn naar bepaalde onderwerpen door keywords in te geven. Zo verschijnt je advertentie mee in de resultaten van de search feed.
  • Op basis van interesses kan je ook mensen bereiken op Pinterest. Zo kan je targeten op de type borden die pinners gecreëerd hebben, op basis van engagement met andere pins of andere topics waar gebruikers om geven. Bij deze mogelijkheid kan je bijna eindeloos optimaliseren.
  • Daarnaast kan je natuurlijk ook je doelgroep bereiken op basis van demografische gegevens. Denk maar aan leeftijd, geslacht, woonplaats of het type apparaat dat de pinner gebruikt.
  • Tot slot is er ook een retargeting mogelijkheid door de Taste Graph in de advanced sectie aan te duiden. Hierbij gaat Pinterest op basis van de verzamelde informatie je advertenties tonen. Dit systeem is gebaseerd op doelstelling, relavantie en de opties die je op campagneniveau hebt aangeduid.

Hoe meetbaar is Pinterest Advertising?

Via Pinterest Advertising in België zijn er maar liefst negen events die je kan meten:

  • PageViews
  • Search
  • ViewCategory
  • WatchVideo
  • Lead
  • SignUp
  • AddToCart
  • CheckOut
  • Custom

Daarnaast kan je natuurlijk tal van andere key resultaten meten, zoals het aantal impressies, video views, clicks, gepinde ads en close-ups.

Let’s get the Pinterest Advertising Party started!

Sta je te springen om te starten met adverteren op Pinterest? Maak dan via deze link snel je business profiel aan:

  1. Maak een account aan door je e-mailadres en paswoord in te geven;
  2. Vul je gegevens, zoals profielfoto, locatie en andere relevante info, aan;
  3. Claim je website en je andere sociale media kanalen! Zo zal je naam en profielfoto verschijnen op elke pin die gemaakt wordt op basis van jouw content, ook al heb jij de pin niet gecreëerd.

Nog enkele praktische tips voor het adverteren op Pinterest

Voor je de handen uit mouwen steekt, delen we nog graag enkele handige tips met je:

  1. Laat je campagnes doorlopend lopen, want mensen zijn constant op zoek naar nieuwe ideeën op Pinterest. Stel enkel een einddatum in bij seizoensgebonden campagnes (bv. kerst, solden, …);
  2. Test verschillende strategieën, pins en target opties;
  3. Zorg voor een goede visual en combineer met een goede omschrijving waarbij je eerder focust op de positieve kenmerken van je product dan op de productnaam;
  4. Hashtags zijn niet relevant bij Pinterest;
  5. Installeer de conversion tag op je website. Dit is vergelijkbaar met de Facebook pixel en vertelt je wat gebruikers op je site doen nadat ze op een promoted pin hebben geklikt.
  6. De kosten van de Pins zijn sterk afhankelijk van verschillende factoren zoals je doelgroep, inhoud, budget en de competitie.

Tot slot delen we nog graag enkele benchmarks als leidraad om je Pinterest Advertising campagne tot een mooi einde te brengen:

  • CPC (kost per clicks): €0,11
  • CPE (kost per betrokkenheid): €0,11
  • CPM (kost per 1000 weergaven): €5,50
  • CTR: tussen 0,05% en 1,05%, afhankelijk van je doelstelling. Meer kom je hier (https://fatstacksblog.com/pinterest-ctr/) te weten via FatStacks.

Sta je na het lezen van dit artikel te popelen om te starten met Pinterest Advertising in België? Neem dan zeker contact op met ons via onderstaand formulier en wij nemen Pinterest mee op in je social media advertising strategie.

CONTACT

Deel deze blog

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin