Online adverteren tijdens de feestdagen: 5 trends

by

Het coronavirus heeft niet alleen veel levens door elkaar geschud, maar het zorgde ook voor een nieuwe manier van leven. Steeds meer mensen zijn begonnen met online shoppen, omdat ze contactvrij willen winkelen. In dit artikel vertellen we je met welke 5 trends je het best rekening houdt als je online wil adverteren tijdens de feestdagen.

 

Trend 1 – Sterk groeiende e-commerce
Voor Facebook’s laatste Holiday Guide werden heel wat mensen ondervraagd over hun online gedrag. Onder hen geven 72% van Generatie X en 50% van de Boomers aan dat ze meer tijd doorbrengen op hun smartphone of tablet dan voor de pandemie. Terwijl de digitale adoptie bij alle leeftijden al was toegenomen, heeft het virus de verspreiding van deze trend versneld. Nu hebben ook oudere generaties de e-commerce in hun hart gesloten.

Trend 2 – Self-gifting en kerstshoppen zorgen voor een goed gevoel

In moeilijke tijden zoeken mensen vaak eenvoudige manieren om positief te blijven en zichzelf te belonen. Tijdens de recessie van 2008 was dat al het geval toen heel wat mensen zich verwenden met kleine, betaalbare lekkernijen en spulletjes. Denk maar aan cosmetica, chocolade of ijs. Deze trend wordt ook gespot sinds de start van de coronacrisis in februari 2020.  Zolang de wereld niet weer helemaal ‘open’ is, ziet het ernaar uit dat dit zich ook zal doorzetten tijdens de eindejaarsperiode.

Of het nu gaat om nagellak of de laatste leuke gadget: het idee van betaalbare luxe wordt door elke shopper bepaald op basis van zijn eigen financiële situatie. Dat biedt jou als bedrijf enorm veel kansen. In plaats van te focussen op de goedkoopst mogelijke producten, wordt een winnende verkoopstrategie tijdens de recessie bepaald door het antwoord op de vraag: “wat kan de koper zich nu veroorloven?

Deze trend van betaalbare luxe zal dit eindejaar nog meer uitgesproken worden wanneer meer mensen dan normaal ook cadeautjes voor zichzelf zoeken. Gemiddeld 74% van de ondervraagden in de Holiday Guide geeft aan dat ze deze kerst ook voor zichzelf een geschenkje zullen kopen. Maar nog meer mensen (78%) blijft op zoek naar cadeaus voor hun geliefden.

 

                                                    

 

Trend 3 – Nood aan nieuwe producten en diensten

Het coronavirus heeft het leven op verschillende manieren overhoop gehaald. Maar het heeft ook heel wat nieuwe deuren geopend voor verschillende mensen. Denk maar aan het gemak van de aanhuisleveringen van je lokale kruidenierswinkel of het plezier van het koken. In dit nieuwe normaal, staan mensen steeds meer open voor het uitproberen van nieuwe producten, diensten of activiteiten die een betere prijs, kwaliteit of gemak bieden.

Denk maar even terug aan de eerste lockdown: hoe vaak heb je zelf nieuwe dingen uitgeprobeerd? Bovendien is Kerstmis altijd een tijd geweest voor mensen om iets anders uit te testen. Zo zegt ongeveer 64% van de kerstshoppers dat ze eerder tijdens de eindejaarsperiode nieuwe producten verkennen dan tijdens de rest van het jaar.

Als het gaat over kerstinkopen, staan ook veel mensen open voor het ontdekken van producten over de grenzen heen. Zowat de helft van de ondervraagden voor de Facebook Holiday Guide zegt dat ze cadeaus kopen en/of bestellen vanuit het buitenland. Daarnaast vinden ze het belangrijk hoe bedrijven communiceren met het publiek van verschillende markten. Niet onbelangrijk: 68% van de kerstshoppers geven de voorkeur aan advertenties in hun eigen taal. Dus als je gaat adverteren over de grenzen heen, zorg dan voor een advertentie in de juiste taal. Advertentietips nodig voor de feestdagen? Die kan je hier vinden.

Trend 4 – Meer mega sales dagen

De uitbraak van COVID-19 heeft wereldwijd gevolgen gehad voor het bedrijfsleven en de beroepsbevolking. Het is ondertussen duidelijk dat deze minder gunstige economische situatie héél veel mensen en bedrijven getroffen heeft. Volgens de Holiday Guide zal zo’n 43% een hele grote invloed voelen op hun financiële situatie en worden dus prijsgevoelig.

Heel wat mensen wachten bijgevolg de mega sales en de shopping events zoals bijvoorbeeld Black Friday of Cyber Monday af om hun kerstcadeaus voordelig te kunnen aankopen. Bijna één op de drie van de ondervraagden zeggen dat ze wachten op bijvoorbeeld een Black Friday om producten te kopen.

Wie zijn de mega sales shoppers over het algemeen?

  • Jongere generatie
  • Vlot met de mobiele telefoon en gaat snel van “ontdekken” over naar “aankopen”
  • Winkelen voor zichzelf, maar ook anderen
  • 20% zijn grootverdieners of mensen die vaak veel uitgeven

In je agenda: Black Friday: 27/11 en Cyber Monday: 30/11!

Trend 5 – Betaalbaarheid, authenticiteit en acties

Prijzen, kortingen en aanbiedingen waren altijd al top of mind – zelfs voor het virus uitbrak. Maar naast concurrerende prijzen, geven mensen ook om de bedrijven, de mensen erachter en de acties die ze ondernemen. Vooral in deze bijzondere tijden zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid en merkechtheid invloedrijker dan ooit. Mensen willen jouw bedrijf, waar het voor staat, begrijpen en jou met trots steunen.

Kerstshoppers mogen dan wel prijsgevoelig zijn. Maar als hen gevraagd wordt wat voor soort content ze willen zien van bedrijven op social media platforms, willen ze naast aanbiedingen vooral echte, authentieke inhoud zien tijdens de eindejaarsperiode.

Veel merken hebben tijdens de crisis al veel van deze verwachtingen waargemaakt. Zo maakten sommige modehuizen mondmaskers uit restjes stof voor het verzorgend personeel en autofabrikanten stapten over op de productie van beademingstoestellen … Deze acties verwarmden het hart van heel wat mensen. Veel consumenten willen zulke acties dan ook deze eindejaarsperiode terug zien op de social kanalen van de merken die zij volgen.

Hoewel online winkelen laagdrempeliger is dan écht gaan shoppen, kan je de schommelingen van in de winkel doortrekken naar je paid social strategie. Zo kan je tijdens piekmomenten ook knallen met je online webshop. Die logica hebben we dan ook gebruikt in onze strategie voor onze e-commerce klanten om vervolgens een recordaantal online verkopen te realiseren in december en januari. #woopwoop

Wil jij jouw webshop ook graag een boost geven, net als Goldfish? Aarzel dan niet ons vrijblijvend te contacteren via onderstaand contactformulier 

E-boek Meer verkopen via social media

Download het gratis e-book

Sharing is caring ?. In ons e-book delen we graag onze beste tips & tricks met jou zodat je zelfs snel aan de slag kan gaan. Kriebelt het om nog meer uit social media te halen? Neem contact op via het contactformulier of boek meteen een vrijblijvende online afspraak.